آخرین اخبار
رفیعی در پنل نقش پارلمان‌ها در ترویج شفافیت و مبارزه با فساد IPU مطرح کرد؛

اعلام آمادگی مجلس ایران برای همکاری و انتقال تجربیات با مجالس کشورها برای مقابله با فساد

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ایران از اعلام آمادگی برای همکاری و انتقال تجربیات با مجالس کشورها برای مقابله با فساد خبر داد.
اشتراک گذاری
88 بازدید
کد مطلب : 1751

سمیه رفیعی در پنل گفت‌وگو با موضوع «نقش پارلمان‌ها در ترویج فرهنگ شفافیت، مبارزه با فساد و مشارکت شهروندان برای بازگرداندن اعتما‌د به نهادهای ملی و بین‌المللی و تقویت صلح» یکصد و چهل و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی(IPU) با اشاره به موضوع فساد و ضرورت برخورد همه‌جانبه با آن در سطح جهانی، گفت: کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل به عنوان جامع‌ترین سند الزام آور بین المللی در حوزه پیشگیری و مقابله با فساد اهمیت بسیار زیادی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: مجالس از طریق نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه و مدیریت درامدهای عمومی توانسته‌اند نقش نظارتی خود را در مقابله با فساد و بازیابی اعتماد عمومی ایفا کنند و همین امر می‌تواند موجب احیا و تقویت اعتماد عمومی به فعالیت‌های مجلس و دولت در کشورها شود. از سوی دیگر همکاری نزدیک میان نهادهای قانونگذار و مجری قانون می‌تواند موجب اجرای هرچه بهتر قوانین ملی در حوزه مقابله با فساد گردد.

رفیعی به عملکرد مجلس شورای اسلامی در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: در مجلس ایران علاوه بر قانونگذاری، بُعد نظارتی بسیار قوی است.

نایب رییس مجمع محیط زیست و توسعه آسیا پاسفیک، افزود: یکی از ابتکارعمل‌های قوی در این حوزه که در دوره اخیر انجام شده نظارت میدانی بر عملکرد‌هاست که می‌تواند مدلی موفق برای سایر کشورها باشد و خیلی از موارد فساد را برطرف کند.

وی با اشاره به تصویب قانون شفافیت در دوره اخیر مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: معتقدیم همه فعالیت های مربوط به حکمرانی باید شفاف باشد. شفافیت در ایران یک دیپلماسی عمومی و مورد مطالبه مردم است و پیشنهاد می‌کنیم سایر کشورها نیز از مدل قانون شفافیت مجلس ایران الگو بگیرند.

عضو کارشناسان کارگروه محیط زیست و اقتصاد مجمع هلسینکی در پایان از اعلام امادگی مجلس ایران برای اشتراک گذاری و هم‌اندیشی تجارب با سایر همکاران پارلمان‌های دنیا در حوزه مفارزه با فساد خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا زمینه مشترک این مهم با همکاری اتحادیه بین‌المجالس جهان (IPU) فراهم شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *