آخرین اخبار
سمیه رفیعی با اشاره به کمک مالی ژاپن برای نجات تالاب های کشور

بدون یک برنامه جامع، کمک‌های بین المللی برای حفاظت از محیط زیست بی‌اثر است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هزینه کرد و مدیریت اعتبارات جهانی اختصاص داده شده برای احیای محیط زیست مهمترین اصل است، گفت: نهادها و سازمان‌های مربوطه باید گزارش هزینه کرد اعتبارات اختصاص داده شده برای حفاظت از تالاب‌ها را به مجلس ارسال کنند تا مشخص شود این اعتبارات در کجا هزینه شده است.
اشتراک گذاری
174 بازدید
کد مطلب : 1731

سمیه رفیعی در مورد کمک یک میلیون دلاری کشور ژاپن برای حفاظت از تالاب‌های ایران، گفت: کمک‌هایی از سوی سازمان‌های جهانی با هر عنوانی برای حفاظت از تالاب‌ها راه علاج کاملی برای  درمان خشکی تالاب‌های کشور نبوده است و متاسفانه شاهد خشکی آنها هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس، افزود: کمک گرفتن از سایر کشورها برای حفاظت و احیای تالاب‌های خشک، می تواند کمک کننده باشد  اما در نظر داشته باشیم این استمداد طلبیدن باید در قالب یک برنامه جامع و کامل برای حفاظت باشد در غیر اینصورت این اقدامات بی اثر خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: هزینه‌های بین المللی بی تردید کمک کننده هستند اما اینگونه نباشد که اعتبارات اختصاص داده شده هدفمند، هزینه نشود، در واقع مدیریت هدفمند بودجه بسیار مهمتر از در اختیار داشتن بودجه است. مدیریت این بودجه بسیار مهم است که در کجا هزینه می‌شوند.

رفیعی اختصاص هزینه‌های بین المللی برای حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم‌های طبیعی یک رویه معمول دانست و گفت: پرداخت ها در سطح بین المللی نه فقط در کشور ما بلکه در سایر کشورها هم اتفاق می‌افتد و بر نحوه هزینه کرد آن، نظارت دقیقی وجود دارد. چه بسا پروژه‌هایی که از اعتبارات بین المللی استفاده می کنند ولی به لحاظ انحراف از هدف در سایه همین نظارت ها، تامین بودجه متوقف می‌شود. اتفاقی که اخیرا برای یکی از تالاب های بحرانی ما رخ داد. بنابراین برنامه داشتن، هدفمند رفتار کردن و مدیریت صحیح، شان بالاتری نسبت به اخذ بودجه دارند کما اینکه بودجه چه داخلی و چه خارجی ابزاری برای مدیریت است.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: تالاب‌ها اکوسیستم‌های طبیعی متعلق به تمام مردم جهان در هر نقطه‌ای از زمین هستند بی تردید خشکی آنها تبعات گرانی به دنبال دارد، بنابراین اگر کمکی از سوی سازمان های بین المللی در قالب بودجه برای حفاظت از محیط زیست اختصاص داده می‌شود، اقدام ویژه‌ای در این راستا نیست.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هزینه کرد و مدیریت اعتبارات جهانی اختصاص داده شده برای احیای محیط زیست مهمترین اصل است، خاطرنشان کرد: نهادها و سازمان‌های مربوطه باید گزارش هزینه کرد اعتبارات اختصاص داده شده برای حفاظت از تالاب‌ها را به مجلس ارسال کنند تا مشخص شود این اعتبارات در کجا هزینه شده است.

در دهه‌های گذشته نهاد بین‌المللی UNDP که از آن تحت عنوان «برنامه توسعه ملل متحد» یا «برنامه عمران ملل متحد» یاد می‌شود و یکی از زیرمجموعه‌های سازمان ملل به حساب می‌آید، در اجرای پروژه‌های محیط‌زیستی گوناگونی با دولت جمهوری اسلامی ایران همکاری کرده در ۱۰ سال گذشته، دولت ژاپن مشارکت سخاوتمندانه‌ای را در طرح جهانی حفاظت از تالاب‌های ایران انجام داده و سالانه یک میلیون دلار به این طرح کمک کرده است./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *