آخرین اخبار
سمیه رفیعی:

لزوم به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلودگی هوا

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلودگی هوا تاکید کرد و گفت در سیاهه انتشار علت و عوامل دقیق مربوط به آلودگی هوا و سهم هر یک از منابع آلاینده مشخص می‌شود.
اشتراک گذاری
62 بازدید
کد مطلب : 1769

سمیه رفیعی درخصوص نقش نظارتی مجلس در اجرای قانون هوای پاک گفت: نظارت کارشناسی فراکسیون محیط زیست بر اجرای این قانون ادامه دارد و در قالب جلسات کارشناسی برگزار می‌شود. در این زمینه ترک فعل‌ها از سوی دستگاه‌ها مهم‌ترین مساله در اجرای قانون هوای پاک است که این ترک فعل‌ها باعث شده تا روند فعلی اجرای قانون مذکور تاثیری در بهبود کیفیت هوا نداشته باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قوانین، در راستای اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس پیگیری و سپس برای مرجع قضایی ارسال می‌شود. همانطور که قبلا هم اعلام شده سال گذشته برای پنج نفر از مدیران دستگاه‌هایی مانند سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه که بیشترین تکالیف را در اجرای قانون هوای پاک داشتند از سوی مرجع قضایی حکم صادر شد. البته مساله ترک فعل در قانون هوای پاک همچنان دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا نیاز به اقدامات مستمر دارد، تاکید کرد: آخرین مطالعات رسمی که در حوزه آلودگی هوا انجام شده مربوط به سیاهه انتشار سال ۹۶ است که این سیاهه باید به‌روزرسانی شود زیرا در سیاهه انتشار علت و عوامل دقیق مربوط به آلودگی هوا و سهم هر یک از منابع آلاینده مشخص می‌شود.

رفیعی با بیان اینکه اجرای قانون هوای پاک در بودجه دارای ردیف مستقل است، گفت: از دو سال گذشته ردیف بودجه‌ مستقلی برای اجرای قانون هوای پاک در بودجه لحاظ شده است تا دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کنند و بهانه‌ای برای اجرا نشدن تعهدات وجود نداشته باشد. علاوه بر این راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت به مدیران اجرایی داده شده تا قانون به شکل بهتری ارائه شود.

وی تاکید کرد: اجرای قانون هوای پاک به فرماندهی واحد، انسجام و هماهنگی نیاز دارد که بتوان گزارش‌های دقیق از روند اجرای قانون ارائه کرد و در نهایت با پای کار آمدن همه دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک در کاهش آلودگی پیشرفت داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *